Isnin, 6 April 2015

Kerjaya Dalam Sektor Perhotelan


Sumber

Industri perhotelan adalah berkait rapat dengan sektor pelancongan dan perdagangan kerana fungsinya adalah membekalkan tempat kediaman atau tempat persinggahan yang bersifat sementara kepada pengunjung-pengunjung. Pembangunan industri pelancongan yang begitu pesat dewasa ini memerlukan jumlah tenaga kerja yang besar bagi menyokong sektor-sektor perkhidmatan seperti perhotelan, restoran dan sebagainya. Kebelakangan ini, lambakan pekerja dalam industri hospitaliti berlaku. 

Ramaipekerja yang hendak bekerja dalam industri hospitaliti seperti perhotelan, restoran dan pelancongan. Ketiga-tiga industri tersebut adalah saling berkait rapat.Walaubagaimanapun, untuk bekerja dalam industri hotel pada hari ini memerlukan kelulusan yang setaraf dengan jawatan yang dipohon. Jumlah yang kecil bagi graduan lepasan hospitaliti seperti pengurusan hotel atau kulinari memberi masalah kepada industri hospitaliti untuk mewujudkan pekerja yang benar-benar berkualiti.

 Pengurusan sesebuah hotel yang baik adalah bergantung kepada kualiti perkerja sesebuah hotel tersebut. Maka, proses pengrekrutan dan penapisan perkerja perlu dilakukan sebelum mengambil seseorang berkerja. Kekurangan kemahiran dalam pengrekrutan menyebabkan matlamat untuk mendapatkan pekerja yang terbaik dalam industri hotel tidak tercapai. Dalam pengurusan sesebuah hotel kebiasaannnya akan menawarkan peluang pekerjaan dibahagian operasi. Bahagiaan ini merupakan nadi yang menentukan keuntungan, kelancaran operasi dan kepuasan pengguna.

Terdapat empat buah jabatan utama dalam bahagian operasi hotel iaitu jabatan pengemasan (housekeeping department),  jabatan dapur  (kitchen department) jabatan kauter hadapan (front office department) dan jabatan makanan dan minuman (food and beverage department). Antara skop tugas yang perlu dilakukan bagi bahagian operasi adalah seperti berikut: 

Jabatan Pengemasan (Housekeeping Department)

  • Membersihkan bilik air sehingga hilang kekotoran dan bau. 
  • Membuang sampah dan menggantikan plastik sampah yang baru. 
  • Menggantikan sarung cadar dengan sarung yang bersih. 
  • Menyusun atur kedudukan kerusi kepada kedudukan yang asal. 


 Jabatan Dapur (Kitchen Department)

  • Memastikan menu makanan yang dimasak sama seperti dalam jadual yang  dirancang. 
  • Menyediakan makanan yang bersih dan berkualiti.
  • Menghidangkan makanan mengikut masa yang telah ditetapkan. 
  • Memastikan bahan mentah yang diperolehi dari pembekal hotel.


Jabatan Kaunter Hadapan (Front Office Department)

  •  Membantu pelanggan dalam membuat pemilihan bilik yang sesuai. 
  • Menjelaskan kemudahan yang disediakan oleh pihak hotel.
  • Memastikan bilik sedia untuk dijual. 
  • Memastikan pelanggan check-in dan check-out tepat pada waktu yang   ditetapkan. 


Jabatan Makanan dan Minuman (Food and Beverage Department)

  • Menyambut tetamu yang hadir di restoran hotel dengan baik.
  • Memastikan makanan cukup dan disusun dengan rapi.
  • Mengemas meja apabila tetamu selesai makan.
  • Mengambil pesanan bagi tetamu yang ingin menu selain dari pakej yang ditawarkan. 



Sehubungan dengan itu, kerjaya dalam perhotelan amat luas terutama bagi graduan yang sedang mencari peluang pekerjaan. Industri hospitaliti dan pelancongan yang semakin berkembang dengan pesat kini memerlukan individu yang berkaliber dan berpotensi dalam melaksanakan sesuatu tugas yang diberikan. Justeru, kerjaya dalam perhotelan amat baik terutama untuk mendapat pengalaman dan membentuk jati diri dalam kemahiran-kemahiran tertentu bersesuaian dengan bidang kerja yang diminta.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan