Entri kali ini adalah berkisar
mengenai industri perhotelan. Hotel berasal daripada perkataan Perancis yang
berkembang pesat sejajar dengan pertumbuhan sektor pelancongan. Sektor
perhotelan merupakan salah satu komponen penting industri pelancongan dan ianya
menyediakan kemudahan penginapan dan perkhidmatan makanan dan minuman kepada
pelancong. Kebanyakan hotel-hotel 4 dan 5 bintang yang beroperasi di
pusat-pusat pelancongan utama negara kurang mengambil berat isu halal dan
kemudahan yang perlu disediakan kepada pelanggan Muslim. Kebiasaanya hotel 4
dan 5 bintang menyediakan bar yang menyediakan makanan dan minuman beralkohol
kepada pelanggan. Justeru, status operasi hotel sebegini akan menyebabkan sijil
halal yang diiktiraf oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) adalah
was-was akan kehalalannya. Oleh itu, industri hotel di Malaysia perlu membuat
perubahan bagi menyediakan kemudahan dan fasiliti yang mesra pelanggan Muslim.
Pengikitirafan negara-negara luar terhadap Malaysia sebagai sebuah negara Islam
yang moderat memberi kelebihan kepada pengusaha-pengusaha hotel untuk
mendirikan sebuah hotel yang berkonsepkan patuh syariah.
Kebanyakan hotel patuh syariah
yang beroperasi di negara Timur Tengah mempunyai pelbagai versi dari segi
amalan pengurusan dan perniagaan. Hotel yang tidak menyediakan minuman keras
juga layak di kategorikan sebagai hotel patuh syariah walaupun tidak mematuhi
peraturanperaturan lain yang digariskan oleh syarak. Ada juga yang berpendapat
untuk melayakkan sesebuah hotel dikategorikan sebagai hotel patuh syariah perlu
ada peraturan yang ketat dari segi pergaulan bebas di hotel. Di samping itu,
hotel ini juga menyediakan restoran khusus tetamu perempuan sahaja dan begitu
juga perkhidmatan-perkhidmatan lain yang menyediakan staf perempuan untuk
melayan tetamu perempuan sahaja. Oleh kerana tiada piawaian yang ditetapkan
oleh pihak industri ke atas hotel patuh syariah ini maka terdapat sedikit
kecelaruan dari segi operasi dan pengurusan hotel tersebut.
Di Malaysia, terdapat beberapa
hotel yang cuba menerapkan nilai-nilai Islam dalam menyediakan produk dan
perkhidmatan yang disediakan kepada pelanggan Muslim. Sebagai contohnya,
Kumpulan Hotel De Palma yang dimiliki oleh PKNS menyediakan pelbagai pelbagai
perkhidmatan yang bercirikan mesra pelanggan Muslim. Perkhidmatan seperti pakej
seminar hotel adalah bercirikan Islam dengan menyediakan buah kurma dan kismis
semasa seminar, perkhidmatan imam dan tazkirah semasa tempoh penginapan tetamu
di hotel tersebut. Hotel ini juga telah memamerkan tanda logo halal di laman
sesawang dan menyatakan ianya adalah pelopor hotel patuh syariah dalam negara.
Perubahan yang dilakukan oleh pengurusan kumpulan hotel De Palma dalam
mengetengahkan konsep hotel patuh shariah patut dipuji dan diberi sokongan
sepenuhnya. Sekurang-kurangnya, konsep hotel yang bercirikan Islam memberi
alternatif penginapan kepada pelanggan Muslim yang kurang selesa untuk menginap
di hotel-hotel mewah.
Sebagai kesimpulan, bagi memenuhi
permintaan dan kehendak pasaran ini, industri pelancongan perlu mengetengahkan
produk baru iaitu hotel patuh shariah yang akan memenuhi keperluan segmen
pasaran ini. Konsep hotel patuh shariah perlu diperluaskan dan dimajukan dengan
lebih agresif terutama dengan mempromosikannya ke peringkat antarabangsa
mahupun tempatan..
Tiada ulasan:
Catat Ulasan