Isnin, 30 Mac 2015

Status Makanan Halal di Hotel



Hotel merupakan tempat yang sering kali menjadi tumpuan ramai pengunjung yang datangnya daripada latar belakang berbeza.  Pengunjung yang singgah ke hotel bukan sekadar mahu menginap di hotel yang dipilih tetapi pada masa yang sama akan menikmati makanan yang disediakan oleh pihak hotel yang sememangnya berkelas tinggi.

Namun, dewasa ini kita melihat berlaku masalah dalam isu berkaitan status halal hotel sekaligus menimbulkan keraguan dikalangan pengunjung yang beragama Islam. Hal ini kerana, makanan merupakan nadi bagi orang mukmin dan ia secara langsung berkait rapat dengan ibadah yang dilakukan untuk mencapai redha yang Esa. 

Setiap orang mukmin diperintahkan Allah SWT untuk sentiasa menggunakan bahan-bahan yang halal dan berkualiti (mengandung gizi dan vitamin yang cukup). Kedua-dua aspek ini penting bagi memastikan kesihatan jasmani dan rohani yang terbentuk adalah hasil dari sumber yang halal dan diredhai oleh Allah SWT. Hal ini dengan jelas Allah SWT telah berfirman yang bermaksud:

                                                             
http://www.moroccoworldnews.com/2014/08/136427/halal-food-to-reach-1-6-trillion-by-2018-report/

Penggunaan bahan yang haram meskipun secara lahiriyah berkualiti dan bergaya akan membentuk perilaku dan akhlak yang buruk baik bagi individu, keluarga serta masyarakat. Oleh itu, kita dilarang mengharamkan sesuatu yang telah dibolehkan dalam Islam. Sebaliknya, kita juga dilarang menghalalkan sesuatu yang sudah diharamkan, kerana penghalalan dan pengharaman merupakan hak Allah dan Rasul-Nya, tidak semua orang boleh menetapkannya. Allah SWT berfirman:

“Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu haramkan apa-apa yang baik yang telah Allah    halalkan bagi kamu, dan janganlah kamu melampaui batas. Sesungguhnya Allah tidak menyukai       orang-orang yang melampaui batas. Dan makanlah makanan yang halal lagi baik dari apa yang       Allah telah rezekikan kepadamu, dan bertakwalah kepada Allah yang kamu beriman kepad Nya.”

                                                                                                        (Surah al-Maaidah :87-88)


Takrifan sebenar makanan halal bukan hanya terbatas kepada bahan asas yang digunakan dalam menghasilkan produk akhir semata-mata. Ia mengcakupi konsep yang lebih luas iaitu bermula daripada peringkat awal sehinggalah produk itu sedia untuk dimakan. Ia juga memberikan penekanan kepada aspek kebersihan dalam keseluruhan makanan tersebut merangkumi penyediaan, pemprosesan, pembungkusan, penyimpanan dan pengangkutan. Makanan tersebut mestilah diasingkan dengan mana-mana makanan yang tidak halal.



http://halalfocus.net/uk-worlds-largest-halal-food-festival-launches-in-london/

Bagi mengenalpasti status kehalalan yang diiktiraf untuk sesebuah hotel dan resort di Malaysia, pihak berkuasa seperti Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) telah menyenaraikan nama-nama hotel dan resort yang mendapat pengiiktirafan sijil halal khusus untuk pengendalian makanan dan minuman di bahagian dapur dan restoran. Melalui kaedah ini, pengguna dapat mengetahui tempoh sah sijil yang dikeluarkan oleh pihak JAKIM. Berikut merupakan laman sesawang Portal Rasmi Halal Malaysia yang menyenaraikan nama-nama hotel yang telah mendapat pengiktirafan halal http://www.halal.gov.my/v3/index.php/ms/senarai-hotel/241-carian-direktori-hotelNamun, terdapat tiga aspek utama yang wajar diberi perhatian oleh pihak berkuasa iaitu dari segi persepsi pengurusan makanan halal di hotel, penyediaan bahan dalam masakan dan sumber bekalan makanan yang diperolehi. Hal ini supaya, pihak hotel tidak memandang ringan akan prosedur yang melayakkan mereka mendapat sijil halal.

Dalam memelihara konsep halal, pihak hotel seharusnya menggunakan takrifan halal mengikut perintah perihal dagangan iaitu makanan atau apa jua yang melibatkan penyediaan makanan seperti berikut :

a. Bukan terdiri dari binatang yang diharamkan makan oleh umat islam atau yang tidak disembelih         mengikut hukum syarak.
b. Bukan najis mengikut syarak
c. Diproses dan alat yang suci dari najis mengikut syarak
d. Diproses berasingan dari mana-mana perkara di atas.
e. Tidak terkandung bahan-bahan yang terlarang seperti alkohol dan arak.


Dalam satu riwayat disampaikan Ibn Mardawaihi daripada Ibn Abbas bahawa seorang sahabat Rasulullah, Saad Ibn Abu Waqqas memohon Baginda memohon kepada Allah supaya apa sahaja doa disampaikannya kepada Allah SWT, supaya dikabulkan. Rasulullah bersabda yang maksudnya: 

“Wahai Saad! Perbaikilah makanan engkau, nescaya engkau akan dijadikan Allah seorang yang makbul doanya. Demi Tuhan, yang jiwa Muhammad ada dalam tangannya, sesungguhnya seorang lelaki yang melemparkan suatu suapan yang haram ke dalam perutnya, tidaklah akan diterima amalnya selama empat puluh hari. Barang siapa di antara hamba Allah yang tumbuh dagingnya dari harta yang haram dan riba, maka api lebih baik baginya.”

Sejajar dengan riwayat di atas, ia menunjukkan bagaimana Islam sangat menitikberatkan umatnya agar menjauhi makanan haram dan makanan daripada sumber haram. Hadis ini menerangkan bahawa doa dan amal kita ada kaitan dengan sumber makanan yang masuk ke dalam sistem badan kita. Sekiranya makanan itu haram, maka amalnya tidak diterima selama empat puluh hari.

Kesimpulannya, status makanan halal ini sebenarnya adalah satu perkara yang amat penting kerana ia melibatkan proses awal penyediaan makanan kepada pelanggan. Sekiranya proses yang digunakan bercampur baur dengan perkara haram ia secara tidak langsung akan memberikan kesan buruk kepada makanan tersebut. Hal akan menjejaskan banyak perkara rohaniah seseorang muslim termasuk sifat dan amalannya. Justeru, pihak pengurusan hotel perlu telus dalam mengendalikan makanan dan minuman supaya sumber yang diperolehi bertepatan dengan hukum syarak. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan